De Ma-wang-tui versie uit 200 v.nul van de Te-Tao Ching heet niet Tao-Te Ching omdat hier
het gedeelte over Te; 'de deugd' het eerste deel vormt en de hoofdstukken over Tao; 'de weg' het tweede deel.
Het oude Hfd.1 is dus Hfd.38 van de Tao Te Ching:
De hoogste deugd is niet deugdzaam;
|
De weg van de wijze overstijgt de tegenstellingen, hij/zij handelt niet handelend, zonder bewuste
inspanning vanuit het denken.
Dit wordt Wu-wei genoemd in het Taoïsme en ook in het Zen-Boeddhisme, dat ontstaan is uit het Taoïsme
en Boeddhisme in de derde en vierde eeuw na nul.
Wu-wei is handelen zonder te handelen, niet te verwarren met passief niets doen (Wen-Tzu, Hfd.124).
De wijze leeft op een spontane, vloeiende, ongekunstelde, ontspannen wijze vanuit zijn/haar natuurlijke aard,
zodoende 'de weg gaande' volgt de wijze de Tao vanuit een éénheid en harmonie die
boven de tegenstellingen van yin en yang, goed en slecht, mannelijk en vrouwelijk, handelen en niet-handelen
en de tienduizend dingen uitgaat.
De wijze is niet gericht op het vergaren van bezit en winst en wedijvert niet
(o.a. Tao-Te Ching, Hfd.7,22, Wen-Tzu Hfd.122,133).
Een hamonieuze maatschappij is alleen mogelijk indien deze door iedereen gedragen
wordt (Wen-Tzu Hfd.75,79,123,171).
De Tao is echter niet te verwoorden, benoemen, te onderwijzen
(o.a. Tao-Te Ching Hfd.1, Wen-Tzu Hfd.59,147)
en dus niet te organiseren of af te dwingen.
Dat wat benoemd kan worden is niet de Tao, wetten en tradities zijn menselijke creaties en niet de Tao,
dat wat beschreven en vastgesteld is is niet de Tao en zal op den duur bijgesteld en aangepast dienen
te worden aan de veranderende kennis en situaties.
Individuen kunnen Tao zien en gestalte geven maar niet benoemen, men kan Tao overdragen maar niet ontvangen,
men kan Tao bereiken maar niet zien (Tswang-Tzu,Hfd.6).
Het kennen van Tao is geen intellectuele kennis maar praktische, ongekunstelde, spontane kennis
en handeling vanuit het bewegende, vloeiende, actuele moment (o.a. Wen-Tzu Hfd.64).
Tao kan alleen bereikt worden door individuën en alleen individuën die leven vanuit Tao kunnen vorm
geven aan een harmonieuze samenleving.
Het Taoïsme is een 2500 jaar oude filosofie met verrassend moderne filosofische en maatschappelijke inzichten.
'Wat het spreken over tradities en het verheerlijken van de oudheid aangaat:
er zijn genoeg domkoppen die zich daarmee bezighouden. |
Één ding mag dus duidelijk zijn, wat je in dit artikel gelezen hebt of in de Tao-Te Ching
en andere Taoïstische literatuur leest heeft helemaal niets te maken met Tao.